Friday, November 04, 2005

Cyklister

Efter ännu en eftermiddag i rusningstrafik genom centrala Göteborg har jag nu fått nog av stadens cyklister. Varför tror de att de å ena sidan har rätt att trampa fram mitt på vägar med 50-gräns, och å andra sidan snedda över övergångsställen som om de vore fotgängare? De kan för h-e inte både ha kakan och äta den! De har inte företräde på ett övergångsställe, om de inte leder cykeln över gatan.

Värst är de cykelburna buden, som inte bara nöjer sig med det ovanstående utan också struntar i enkelriktat, trafikljus, osv, och blint förlitar sig på att bilisterna bromsar eftersom allt alltid ska vara den störres fel.

Nästa gång jag tar den gamla 740:n till jobbet är jag allvarligt frestad att inte bromsa. Oj, förlåt, jag såg dig inte, hur gick det med cykeln, du vet övergångsställena är till för fotgängare och inte cyklister, det är inte bra att sicksacka sin väg mellan bilar och filer i mörkret... Hallå, svimma inte!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home