Wednesday, October 26, 2005

Filmer med budskap

Körde film för "Exilfilmfestivalen" under helgen. Temat denna gång (som alltid) var förstås exil, hedersmord och andra liknande ämnen. Filmerna kom både från andra (politiskt korrekta) länder och från Sverige.

Som vanligt var de svenska filmerna sämst.

Svenska filmare är de som kan minst, enligt min (skapligt långa) erfarenhet. De har dock ofta näsa för "heta" ämnen (hedersmord, barnsoldater, etc), dvs sånt som kan uppröra andra okunniga (läs: filmkonsulenter på SFI med befogenheter att ge inspelnings- och distributionsgarantier), och kan därefter regelmässigt slösa bort våra skattepengar på oinformerade och ofta direkt felaktiga filmer i politiskt korrekta kort- eller novellfilmsformat. Vår statliga programleverantör, SVT, är inte bättre, men väljer oftast dokumentärformatet då det av någon anledning automatiskt tycks erhålla högre trovärdighet. Likväl är det våra skattepengar som slösas bort, likväl är resultatet oftast falskt.

Missförstå mig inte. Jag upprörs lika mycket som andra av de ämnen som väljs. Jag är förstås emot barnarbete, hedersmord och vad det nu kan vara. Men sorry, jag har det inte inom mig att ens bli berörd när ämnet presenteras i kortfilmer med mediokert hantverk, obetydlig research, logiska kullerbyttor i manus, och direkta felaktigheter i sak, oavsett om temat i sig är "viktigt". Resultatet blir nämligen allt som oftast pretentiöst och mässande, och bidrar bara ytterligare till den långa raden av andra lätt glömda, med våra skattepengar finansierade, verk.

Det indirekta temat, nämligen "får våra skattepengar verkligen användas till lögner", är det som sllt som oftast upprör mig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home