Thursday, October 05, 2006

Västtrafik behöver också pengar...

Västtrafik ska göra om sina rutiner. De s k hundra-korten för oss mer tillfälliga resenärer med kollektivtrafiken kommer att försvinna till vintern och ersättas av magnetkort med en tankad "pott". Så långt är allt väl--de gamla hundra-korten hade sina nackdelar.

Men Västtrafik har i sin oändliga visdom bestämt att man nu även ska "stämpla" när man stiger av, inte bara vid påstigning. Annars debiteras man en resa hela vägen till ändstationen ("urloggningen" återför en del av potten till kortet). I mitt fall åker jag då och då pendeln från Göteborg Central till Jonsered, tre hållplatser och lika många "kuponger" bort, men med tåget kan man åka hela vägen bort till Alingsås, nio kuponger (och ett antal hållplatser) bort.

Omräknat till pengar kan en resa som normalt kostat ca 24 kronor plötsligt gå på över 70!

Västtrafik kalkylerar förmodligen med att folk kommer att glömma "stämpla", då och då, och inte orka bråka om det. Om inte vet jag inte vad som är tanken.

Fotnot: I Göteborg räknas resekostnader i "kuponger" sedan många år. Man brukade stämpla biljetter i stämplinsmaskiner ombord på bussar och spårvagnar, och beroende på hur långt man skulle åka kostade resan olika mycket. Biljetterna ("kupongerna") köptes i häften. Kupongerna och stämplinsmaskinerna är borta sedan många år, men principerna lever kvar i dagens system, där resor fortfarande räknas i antalet kuponger.

Vad händer om du har händerna fulla och behöver släppa ner allt för att kunna "logga ur"? Om många av dina medresenärer också har händerna fulla? Om tåget är överfyllt (jag har stått helöa vägen från Göteborg till Jonsered fler gånger än vad jag kan minnas)? Om apparaten är sönder? Om du--gud förbjude--glömmer?

Det är enkelt att se att det kommer att ta mycket längre tid att åka kollektivt, eftersom rutinerna vid avstigning ändras. Tänk om en hel skolklass ska av, och alla ska "logga ur" först. Tänk om ett gäng handikappade ska av. Det kommer därmed antagligen att kosta mer än det smakar--längre resetid betyder färre avgångar, fler köer, osv, och så är vi mitt i en mycket ond cirkel.

För att inte tala om att tillfälliga resenärer som jag kommer nu att välja bilen. Alltid.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home