Thursday, December 01, 2005

Hets mot folkgrupp

Jag kan inte bestämma mig om jag tycker det var rätt av HD att fria Åke Green, pastorn som liknade landets homosexuella vid en cancersvulst (eller hur det nu var). Å ena sidan har vi yttrandefriheten, som bör vara av synnerlig vikt. Vi ska ju alla kunna säga vad vi tycker, utan att riskera repressalier från vare sig stat eller privata intressen. Å andra sidan är det faktist en rätt så rejäl attack på en hel grupp människor, detta med att likna homosexuella vid en cancertumör (som väl i så fall borde opereras bort? strålbehandlas?), och borde därmed omfattas av lagen om hets mot folkgrupp. Frågan uppkommer därför om lagen om hets mot folkgrupp numera har någon relevans, i ljuset av gårdagens dom. För det kan väl inte vara så att det är OK att bedriva hets mot vissa folkgrupper men inte andra? För i så fall, vilka folkgrupper är det rätt att attackera från predikstolen?

För vad hade hänt om Åke Green talat om judarna som en cancersvulst i det svenska samhället? Vad hade hänt om han valt förtidspensionärerna? Muslimerna? Nja, stryk det sista; det hade säkert varit på sin plats.

Så nej, jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home