Wednesday, November 29, 2006

Hasse Aro och ondska

TV3 sänder f n ett program om ondska, med Hasse Aro som programledare. Programmet "detaljgranskar de bakomliggande orsakerna till några av de senaste årens mest omskriva morden i Sverige", och nu senast har psykiatriska funktionshinder och störningar diskuterats flitigt. Jag har själv inte sett programmet (Viasat tar hutlöst mycket betalt för ett abonnemang via satellit), men fick upp ögonen medelst en liten notis i media i morse.

Det är nämligen så att Riksföreningen Autism anmält programmet för dess behandling av personer med Asperger syndrom, en högfungerande form av autism. I programmet förkunnas bl a att personer med Asperger syndrom "saknar empati", och medan man i parantetisk form påpekat att inte alla med Asperger syndrom döms för våldsbrott blir totalbilden ändå oerhört kränkande och ensidig.


Som sagt, jag har inte tillgång till TV3, så jag surfade i stället in på TV3:s sida om programmet, där Hasse Aro bl a bidrar med följande godbit:

Kan du berätta om något oväntat som hänt under inspelningen?
Jag intervjuade en person som satt på Säter som hade Aspebergers syndrom. Han fick kommentera ett brott som en annan person med Asbergers syndrom begått och kunde se logiken i brottet även om han inte själv skulle kunna utföra det. Han var intressant för han kunde sätta fingret orsaken till brottet.
Notera hur han på två försök inte ens klarar av att stava Asperger rätt. Är detta verkligen en person man vill lita på?

Betydligt mer skrämmande är några av tittarnas frågor till TV3:s expert:
Namn Judith Virag
Ort Sundbyberg

Hej! Jag vill veta om det är bevisat att psykiska funktionshindren är genetiska, eller är det en kombination av arv och miljö?
Är det möjligt att bota dem? Kan man eventuellt förutse dem om de är genetiska?
Jag är inte för dödstraff, men jag tycker inte att vi behöver dem människorna, det vore bättre om de inte skulle bli födda.

Detta belyser själva anledningen till att TV-programmet nu anmälts. "Jag tycker inte att vi behöver dem människorna"! En illa informerad, rädd, allmänhet blir resultatet, och en hel folkgrupp förtalas. När en person som Judith Virag från Sundbyberg, en gissningsvis mycket beskedlig medborgare med på sin höjd några parkeringsböter och litet skattefusk på samvetet, avslöjas med nazistiska tendenser, vad blir resultatet med den del av befolkningen som redan innan tyckte att samhället agerat slappt mot brottslighet och gärna tar saken i egna händer?

Hade liknande rapporteringsmetoder accepterats om man tagit upp en annan minoritet, säg, invandrare?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home