Friday, January 13, 2006

Piratpartiet och upphovsrätten

Piratpartiet vill avskaffa upphovsrätten till nästa val. Samtidigt värnar de om den personliga integriteten.

Säger de.

Hur f-n gör de det när det jag vill skriva om blir din egendom? Denna blogg, det jag skriver nu, om Piratpartiet, är din egendom likväl som min. Allas egendom. Mina tankar blir allas egendom. Vill jag skriva en bok blir boken också allas egendom. Vill jag investera mina pengar i en film--en gång, när jag var ung och dum tog jag faktist ett banklån för att finansiera en kortfilm--blir filmen allas egendom. Skriver jag en låt, deltar i Idol 200X, och vinner, så blir låten allas egendom. Ledsen, men detta är inte vad jag tänkte mig.

Kan nån förklara för mig hur det jag gör kan bli allas egendom? Kan nån förklara för mig hur något jag som anställd tillverkar blir företagets egendom medan det jag gör för min egen räkning blir allas egendom? Kan nån i sammanhanget också förtydliga hur detta är förenligt med grundlagen?

För jag förstår det inte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home