Wednesday, January 11, 2006

Kylning av grafikkort och dess ägare

Mitt grafikkort har väsnats mer och mer den senaste tiden, och igår, när jag inte kunde höra de inledande stråkarna till La Traviata eftersom den &%""#$€£@ fläkten överröstade allt, stod jag inte ut längre. Jag plockade ur kortet och körde med det till Inet, som sålde mig kortet för nio månader sedan.

Inet ville ha två till fem arbetsdagar på sig för att konstatera vad som är fel. Sedan ytterligare tid för att reparera/skicka iväg/byta ut kortet. För en fläkt som antagligen går på max 100 spänn, och som uppenbarligen är slut i lagrarna. De av oss som jobbat med datorer i några år har hört gnisslande fläktar förr, till förbannelse, och vet varför de gnisslar. Inte heller var den unge killen bakom disken villig att boka en tid för mig och mitt kort, så att jag kunde fortsätta jobba under tiden. Regler är regler, sa han. Vi har ingen bokningsservice.

OK, sa jag. Jag köper en fläkt själv, byter ut den själv, och handlar aldrig något på Inet igen, inte så mycket som en skruv. Och så gick jag.

Kunden före mig hade en liknande upplevelse. Hans problem gällde ett tangentbord med dubbelstuds för 375 pix, där Delete-tangenten gjorde litet som den själv ville. Regler är regler, sa de. Vi måste själva konstatera felet. "Tror du att jag åker runt med ett tangentbord för skojs skull?" frågade den desperate kunden.

Men jag gick före honom, så jag vet inte vad han bestämde sig för.

I dag åkte jag till Microhard, köpte en fin Zalman-fläkt (med lysdioder!) och installerade den under en seg Draken-visning. Det tog mig en halvtimme, varav mesta tiden gick åt att få loss den gamla fläkten, och sitter nu med en tyst dator.

Moralen? Köp aldrig något på Inet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home