Thursday, October 26, 2006

Kvarsittning

En strängare skollag är på väg. Stökiga elever ska t ex kunna bestraffas med kvarsittning oftare än vad som är fallet idag, mobiltelefoner ska kunna beslagtas, och elever flyttas eller stängas av.

Bra, tycker jag, men då eleverna inte ensamma bär skulden till stökigheter och oro tycker jag att lärarna i så fall ska erhålla prestationsbaserad lön. Högre betyg = mer betalt. Lärarna bör också bli fler, klasserna mindre, och läroböckerna nyare. Och så vidare.

Ge eleverna en chans i stället för detta spel för gallerierna.

Tuesday, October 17, 2006

Gäsp

Tidningarna jagar fler ministrar. Idag berättar Aftonbladet om finansministern Anders Borgs barnflicka, som i en skakande intervju berättar om hur hon jobbat svart.

Gäsp.

Snälla media, speciellt de till vänster: Detta är varken kul eller intressant längre, och en regering befinner sig inte "i kris" bara för att en tidning säger det. Har ni inga faktiska nyheter att rapportera? Drar mig till minnes de amerikanske tidningarnas uttryck för lösnummersdrevet: "slow news day".

Wednesday, October 11, 2006

Nedläggningar

SF räddade som bekant Astoria härom dagen, genom att köpa 12 av deras landsortsbiografer. Man planerar att lägga ner 9 av dem, då det råder en överetablering i förhållande till besökarantal. I de flesta fallen har SF redan biografer på orterna i fråga; där man inte har "egna" biografer behåller man Astorias.

Idag skrev så GP om de stundande nedläggningarna, om personalens och fackets oro, och om hur konkurrensverket ser stillatigande på utvecklingen. SF utmålas återigen som skurken, som det ondskefulla monopolföretaget som ensamt härskar över film-Sverige.

Lustigt nog verkar ingen kritisera Astoria, som trots allt orsakat hela soppan. Det var inte SF som tog ett banklån för att köpa Sandrews biografer, det var inte SF som sedan tog ytterligare ett banklån för att ge den nya firman en ny grafisk profil, renovera några av salongerna och bygga en "toppmodern" biograf i Sickla, och det var inte SF som lät bli att betala in avgifterna till Svenska Filminstitutet.

Men när nu SF räddar kvar Astoria är det SF:s fel att de flesta av landsortsbiograferna tvingas stänga. Hur i helvete tänker folk?

Friday, October 06, 2006

SF räddar Astoria

SF Bio köper landsortsbiograferna av Astoria. De tar över 12 av 22 biografer, och Astoria behåller endast biograferna i Stockholm, Göteborg och Malmö. SF Bio har, sin vana trogen, planerat att lägga ner 9 av de 12 biograferna. Astoria får in pengar som de kan betala skulderna med, och SF gör det som de är bäst på.

Sedan gäller det ju för Astoria att faktist börja dra in pengar igen, något de inte lyckats med hittils. Jag är säker på att SF kommer att hjälpa Astoria igen, om ett år eller så...

Ordningen är återställd.

Sossarna debaterar internt...

Sossarna ska nu på en sluten websida diskutera det som blivit fel, och vad man ska göra åt det. Förhoppningen är att lära sig av valnederlaget, och att komma igen till 2010.

Det har höjts en del röster mot att sidan och diskussionen är sluten. Man anser bl a att gräsrotsnivån därmed har svårt att komma till tals och att toppstyrningen kan fortsätta mer eller mindre oförändrat, med några nya namn som enda skillnad. Tillhör du dem som oroas tycker jag att du ska kontakta SSU. Har du ett lösenord att byta med, så ska det inte vara något problem för dig att komma in.

Thursday, October 05, 2006

Astoria behöver fortfarande pengar...

Astoria Cinemas behöver pengar, nu mer än någonsin tidigare. Man har nämligen ansökt om bolagsrekonstruering hos Stockholms tingsrätt. Skulderna lär uppgå till över 60 miljoner kronor, varav över åtta är till SFI i obetalda avgifter (10% per såld biljett).

Men frukta icke! VD Mattias Nohrborg har nämligen utlovat att man "på torsdag" (idag, händelsevis) ska presentera en ny finansiär för en varaktig lösning. För ett par veckor sedan bedyrade han å andra sidan att en lösning ska presenteras inom 24 timmar. Hr Nohrborgs tidsuppfattning förefaller därmed vara en aning skev.

Om jag ska våga mig på en gissning kommer gamla Sandrews att förr eller senare övertas av SF Bio och/eller Svenska bio, men detta lär inte ske inom 24 timmar eller "på torsdag".

Västtrafik behöver också pengar...

Västtrafik ska göra om sina rutiner. De s k hundra-korten för oss mer tillfälliga resenärer med kollektivtrafiken kommer att försvinna till vintern och ersättas av magnetkort med en tankad "pott". Så långt är allt väl--de gamla hundra-korten hade sina nackdelar.

Men Västtrafik har i sin oändliga visdom bestämt att man nu även ska "stämpla" när man stiger av, inte bara vid påstigning. Annars debiteras man en resa hela vägen till ändstationen ("urloggningen" återför en del av potten till kortet). I mitt fall åker jag då och då pendeln från Göteborg Central till Jonsered, tre hållplatser och lika många "kuponger" bort, men med tåget kan man åka hela vägen bort till Alingsås, nio kuponger (och ett antal hållplatser) bort.

Omräknat till pengar kan en resa som normalt kostat ca 24 kronor plötsligt gå på över 70!

Västtrafik kalkylerar förmodligen med att folk kommer att glömma "stämpla", då och då, och inte orka bråka om det. Om inte vet jag inte vad som är tanken.

Fotnot: I Göteborg räknas resekostnader i "kuponger" sedan många år. Man brukade stämpla biljetter i stämplinsmaskiner ombord på bussar och spårvagnar, och beroende på hur långt man skulle åka kostade resan olika mycket. Biljetterna ("kupongerna") köptes i häften. Kupongerna och stämplinsmaskinerna är borta sedan många år, men principerna lever kvar i dagens system, där resor fortfarande räknas i antalet kuponger.

Vad händer om du har händerna fulla och behöver släppa ner allt för att kunna "logga ur"? Om många av dina medresenärer också har händerna fulla? Om tåget är överfyllt (jag har stått helöa vägen från Göteborg till Jonsered fler gånger än vad jag kan minnas)? Om apparaten är sönder? Om du--gud förbjude--glömmer?

Det är enkelt att se att det kommer att ta mycket längre tid att åka kollektivt, eftersom rutinerna vid avstigning ändras. Tänk om en hel skolklass ska av, och alla ska "logga ur" först. Tänk om ett gäng handikappade ska av. Det kommer därmed antagligen att kosta mer än det smakar--längre resetid betyder färre avgångar, fler köer, osv, och så är vi mitt i en mycket ond cirkel.

För att inte tala om att tillfälliga resenärer som jag kommer nu att välja bilen. Alltid.